سخنوری

ارتباطات

سخنوری

ارتباطات

4 نکته : آغاز گوش دادن ، سکوت

آغاز گوش دادن: سکوت

سکوت یک بخش مهم از گوش دادن موثر می باشد. اگر مهارت های سکوت کردن را بیاموزیم، می توانیم مهارت های گوش دادن را نیز در خود بهبود بخشیم. اجازه دهید با بیان تکنیک های افزایش بخشیدن به سکوت، اهمیت موضوع را شفاف تر سازم.

 

چهارمین نفری باشید که در جلسه و یا گردهمایی شروع به صحبت می کند.

وقتی در جلسه و انجمنی قرار می گیرید، اولین نفری نباشید که نظر خود را اعلام می کند. اگر صبر کنید تا حداقل چهار نفر از افراد شروع به صحبت کنند، درک بهتری از مطالب و موقعیت موجود خواهید داشت. بنابراین می توانید به شکل موثرتر و بهتری در مورد موضوع بحث صحبت کنید. سکوت کردن امکان اینکه اطلاعات خود را کامل تر کنید به شما می دهد. شنیدن صحبت های دیگران باعث می شود که احساس بهتری درباره آنچه می خواهید بگویید و اینکه چه زمان شروع به صحبت کنید، داشته باشید. وقتی به عنوان چهارمین نفر شروع به صحبت می کنید، منفعت های بسیاری شامل حالتان خواهد شد.

پیش از اینکه نظر بدهید، سکوت کنید.

معمولا، وقتی گوش می دهیم، نمی توانیم منتظر بمانیم که صحبت نکنیم. باید پیش از اینکه به سوالی پاسخ گوییم سه ثانیه مکث کنیم. در ذهن خود شمارش کنید " هزا و یک " ، " هزار و دو " ، " هزار و سه " و بعد شروع به صحبت کنید. با این کار افراد دیگر به شما اطلاعات بیشتر و معمولا بهترین اطلاعات را می دهند. همچنین، وقتی چند ثانیه مکث می کنید، کیفیت صحبت هایتان بالا می رود زیرا زمان بیشتری راجع به اینکه چه بگویید فکر کرده اید.

مدتی سکوت کردن را بپذیرید.

بعضی افراد نمی توانند سکوت کنند و با صحبت کردن می خواهند سکوت را بشکنند. سکوت اختیار کنید و اطرافیان را نیز به سکوت کردن تشویق کنید. برای مثال، وقتی سوالی می پرسیدو هیچ کس جواب نمی دهد؛ فوراً جواب خودتان را نگویید. منتظر شوید اطرافیانتان جواب بدهند. بگذارید سکوت طولانی تر شود. با این کار باعث می شوید تا مردم بیشتر فکر کنند و بیاندیشند و مهارت های سکوت کردن را در گوش دادن تجربه و تمرین کنند.

سکوت کردن را با خودتان 15 دقیقه در روز تمرین کنید.

در تنهایی خود سکوت کردن را تمرین کنید. با این کار تمرین می کنید تا به جای اینکه در قرار های ملاقات و یا مکالماتتان با همکارانتان بیشتر صحبت کنید، بیشتر سکوت کنید.

یک راه برای نشان دادن احترام به فرد مقابل ساکت بودن است. معمولا در مراسم سوگواری به احترام متوفی یک دقیقه سکوت می کنند.  ما در اماکن مذهبی و مسجد  سکوت می کنیم. در لحظات مهم سکوت می کنیم. همچنین به نشانه احترام به شخصی که در حال صحبت است ساکت می مانیم و پیش از صحبت کردن سکوت می کنیم.

همین طور ما اگر خبر واقعه بدی را بشنویم نا خودآگاه سکوت می کنیم  مثل وقتی که خبر فوت عزیزی را بشنویم.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد