سخنوری

ارتباطات

سخنوری

ارتباطات

10 تکنیک مؤثر درسخنرانی

1- از ابزار بصری استفاده کنید.

استفاده از تصاویر درسخنرانی به جای استفاده از کلمات می تواند شانس انتقال مفاهیم را تا دو برابر افزایش دهد.

 

2- اختصار و خوش سخنی را رعایت کنید

یک جمله  قدیمی هست که می گوید:هیچ کس از کوتاه بودن یک سخنرانی گله نمی کند. در مقابل هیچ چیز مانند طولانی شدن ،یک سخنرانی را باشکست مواجه نمی سازد.

شاید بعضی از اساتید دانشگاهی از کوتاه بودن یک سخنرانی ایراد بگیرند اما از نظر بسیاری از افراد یک سخنرانی کوتاه خیلی بهتر است. سعی کنید در صورت امکان سخنرانی تان کمتر از 22 دقیقه باشد.

 

3- از قانون سه تایی استفاده کنید

یک قانون ساده وجود دارد که می گوید  بسیاری از افراد تمایل دارند  ازبین چند چیز فقط سه تا را به خاطر بسپارند. پس سعی کنید موضوع سخنرانی  را  درقالب سه بخش  پایه ریزی نمایید تامخاطب  ، پیام مورد نظرتان را دریافت نماید. در اسلایدها هم حداکثر سه نکته را ذکر کنید.  


4- تمرین

تمرین به اجرای هرچه بهتر کمک می کند. بسیاری از متخصصان معتقدند که تنها به وسیله تمرین می توان سطح سخنرانی را ارتقا بخشید. سعی کنید سخنرانی خود را  حداقل چهار بارباصدای بلند تمرین کنید. یکی از این تمرین ها باید در حضور شنوندگان حقیقی انجام شود. خانواده ، دوستان یا همکلاسی ها.

 

5- از داستان پردازی استفاده کنید.

همه سخنرانی ها به نوعی مثل صحنه تئاترند. پس سعی کنید از داستانها وحکایتهای جالب برای تشریح موضوعات مورد نظرتان بهره ببرید. این کار به هرچه مؤثرتر وبه یادماندنی تر شدن سخنرانی کمک خواهدکرد.

 

6- از کلمات وجملات نوشتاری کمتری استفاده کنید

به اعتقاد بسیاری ، استفاده بی رویه از واژه ها به معنای شکست سخنرا نی است.  بعضی از افراد در پاورپوینت ها از انبوه واژه ها استفاده می کنند وفراموش می کنند که صفحه نمایش  ،  برگه یادداشت شان نیست. برای تأثیر گذاری هر چه بیشتر ، در اسلایدها از کلمات کمتری استفاده کنید.

7- تصاویر خود راضبط کنید.

با استفاده از دوربین فیلمبرداری از سخنرانی خودفیلم بگیرید. با بازبینی تصاویر سخنرانی خود ، به همه نواقص واشکالات خودتان پی می برید و سعی می کنید آنها را برطرف نمایید.

 

8- بدانید که در اسلاید بعدی چه خواهد آمد

شما در هنگام سخنرانی باید بدانید که اسلاید بعدی قراراست چه چیزی را نشان بدهد. بهتر است قبل ا ز شروع هراسلاید آن را ابتدا معر فی کنید وبعدکلیک کنید تا اسلاید به نمایش در آید.این کار نشانه آشنایی وتسلط شما بر موضوع است .اما اگر با ترتیب نمایش تصاویر آشنا نباشید ممکن است باعث سردرگمی تان بشود.

 

9- همیشه آماده باشید

همیشه در سخنرانی ها قانون مورفی را  به خاطر داشته باشید. در طی یک سخنرانی هر اتفاقی ممکن است بیافتد. ممکن است وسایل الکترونیکی به درستی کارنکنند ،برق قطع شود، پروژکتور از کار بیافتد ،  لیوان آب جلوی رویتان بریزد،بلندگوها کار نکنند یا لپ تاپتان با مشکلی مواجه شود .  اینها شایعترین اتفاقاتی است که معمولا در سخنرانی ها روی می دهد.

پس برای مقابله با هر کدام از این موارد بایدآمادگی قبلی داشته باشید .  همیشه یک کپی از اسلایدها ، یک سی دی حاوی موضوعات سخنرانی  ویک لپ تاپ حاوی اسلایدها به همراه داشته باشید.  اینها فقط برای رعایت احتیاط است .دربیشتر مواقع اصلا ضرورتی برای استفاده ازاینها پیش نمی آید.


10-محل  سخنرانی را از قبل بازبینی نمایید

کمی زودتر اززمان سخنرانی درمحل حاضرشده وآنجا راچک کنید.  درستی سیستم نمایش اسلایدها را یک بارکنترل نمایید. محل استقرار خودرا بررسی کنید.


 


5 نکته عالی برای ایجاد شبکه ارتباطی


1. به ارتباطات شبکه ای مانند راهی برای بالا بردن سطح زندگی تان بنگرید! اجازه دهید با سرگرمی همراه باشد.

بالا بردن سطح زندگی؟ سرگرمی؟ چه طور این اتفاق خواهد افتاد؟

برای شروع به خودتان به دید یک شخصی که همه دوست دارند او را بشناسند نگاه کنید. سپس برای آن برنامه ریزی داشته باشید و ببینید چه اتفاق می افتد؟

توجه کنید! این چیزی است که شما باید باشید: شما در جامعه قابل رویت هستید. همواره به دنبال شانسی برای ملاقات با مردم هستید. از مردم می خواهید که درباره خودشان صحبت کنند و شما شنونده ی بسیار خوبی برایشان هستید.

ببینید با چند نفر در طول یک هفته و حتی یک ماه ارتباط برقرار می کنید. شما در دانش و تجربه توانمند هستید و البته پول، و به جستجوی یک فرصت شغلی هستید.

شما فرد توانمندی هستید. می توانید وعده ها و قرار ملاقات هایی که بعضی افراد در طول یک سال دارند را در عرض یک ماه داشته باشید.

حالا، چه قدر طول می کشد تا بتوانید سطح زندگیتان را بالا ببرید؟جوابش زیاد سخت نیست.

 

2. کارت ویزیت خود را همه جا همراه خود ببرید  و آنچه که می خواهید به خاطر بیاورید را در پشت آن یادداشت کنید.

افرادی که نسبت به کار خود جدی هستند کارت ویزیت دارند. اگر شما ندارید، لازم است که داشته باشید. اگر کار تجاری انجام نمی دهید نیز می توانید کارتی همراه داشته باشید. فقط نام و اطلاعاتی برای چگونگی برقرای ارتباط با خودتان را روی آن بنویسید. حتی می توانید یک نقل قول که دائما آن را تکرار می کنید و ملکه ی ذهنتان است را روی کارت بنویسید. خلاق باشید. از افرادی که کارت ویزیت دارند کمک بگیرید و از نمونه های کارت ویزیت ایده بگیرید و اطلاعاتی را که لازم دارید به خاطر بیاورید را پشت کارت بنویسید. شاید این اطلاعات رنگ چشم مخاطبتان، لباسی که پوشیده اند، عینک دارند و یا ندارند و هر اطلاعات مفید دیگری باشد.من شخصاً نام کنفرانسی که در آن با افراد جدید آشنا می شوم را یادداشت می کنم.

 

3. کارت های ویزیتی که خیلی خوب نباشند، امکان ایجاد رابطه تجاری را با دارنده ی کارت کاهش می دهند؛ بنابراین، ایجاد رابطه کنید.

مانند خانه، رابطه تجاری بر روی فوندانسیون و پی بنا می شود. مردم با افرادی وارد رابطه تجاری می شوند که او را بشناسند، دوست داشته باشند، به او  احترام  بگذارند و اعتماد داشته باشند. ممکن است که به هر چهار مورد نیاز نداشته باشید؛ از طرفی، شاید به موارد بیشتری نیاز داشته باشید. آیا خانه ای که بر روی پی های سست بنا شود می تواند تحمل باد و طوفان شدید را داشته باشد؟ مطمئنا نه. بنابراین، پایه های روابط خود را به درستی و در زمان مناسب بنا کنید. اگر بتوانید زمان خود را سرمایه گذاری کنید، می توانید روابط تجاری خوبی را ایجاد کنید.

 

4. پیش از آنکه به شبکه ارتباطی نیاز داشته باشید،  به فکر ایجاد آن باشید.

آیا شبکه ارتباطی اجتماعی دارید؟ آیا اگر دچار بحران شوید کسی به یاری تان می شتابد، اگر شغلتان را از دست دهید، اگر به مساعدت و یاری نیاز داشته باشید، اگر ماشینتان خراب شود؟ برای ساختن شبکه ارتباطی به زمان و انرژی نیاز است و پیش از آنکه به روابط اجتماعی نیاز پیدا می کنید، باید آن را شکل دهید. به هر حال، اگر صبر کنید تا زمانی که نیاز دارید رابطه اجتماعی ایجاد کنید، تقریبا دیر است. اگر رابطه ی خود را در زمان مناسب برقرار کنید، مردم در زمانی که به آنها و کمکشان نیاز دارید به یاریتان می شتابند. بنابراین، الان زمان ایجاد روابط  اجتماعی است.

 

5. سر حرف خود باشید. اگر می گویید که می خواهید کاری را انجام دهید......پس انجام دهید!

آخرین باری که فردی به شما قول انجام کاری را داده است، و در دقایق آخر با شما تماس گرفته و گفته است که نمی تواند آن کار را انجام دهد و شما را نا امید کرده است و یا بدتر، حتی به خود زحمت تماس گرفتن با شما را نداده است ، چه زمانی بوده است؟

تا به حال چند بار پیش آمده که با شخصی قرار ملاقات داشته باشید، و آن شخص دیر سر قرار حاضر شود؟ اگر یکی از این موارد را نجربه کرده باشید، ممکن است دیگر به آن شخص اعتماد نکنید. با خوش قول بودن و سر حرف خود بودن، نشان می دهید که شخص درست و امانت داری هستید.

 

خیلی از شما ها هنوز به حرف های خودتان در کودکی هم جامه عمل نپوشانیده اید.

یکی می گفت ثروتمند شوم از مستمندان دستگیری می کنم؟

دیگری می گفت پولدار شوم یک توپ بادی برای بچه های محله می گیرم ؟ همه را یک بستنی دعوت می کنم؟

شما نبودید می گفتید ماشین بخرید پیاده ها را سوار می کنید؟


آداب معاشرت تجاری (ارتباطات موثر تجارت)


رعایت آداب تجاری به فروش بهتر و یا جا انداختن یک شغل کمک می کند در ضمن به فردی که در این زمینه فعالیت دارد کمک می کند تا نسبت به آن  چه در محیط کاری وی می گذرد اشراف پیدا کند.رعایت آداب تجاری در ایجاد فر صت های جدید شغلی و انجام کارهای  شبکه ای موثر است.

این آداب چیزی فراتر از تنها با ادب صحبت کردن یا دست دادن با طرف مقابل است. برای کسب موفقییت در بازار کار  آگاهی از آداب تجاری بسیار مهم است.

 

...

اجازه ندهید در میز گردها ، افراد پر حرف شما را متوقف سازند.

انواع مختلفی از شخصیت ها درجلسات حضور دارند و بعضی از آن ها مانند برون گراها می خواهند بر اوضاع مسلط شوند این گونه افراد بلند صحبت می کنند بالعکس آن ها ، درون گراها هستند که در ذهنشان مطالب را حلاجی می کنند. وقتی برون گراها فکر می کنند ، گاهی اوقات گفته هایشان را تغییر می دهند در مواجه با این گونه افراد متوقف نشوید .البته شما نیز نباید آن ها را به سرعت و شدت ساکت کنید . به آن ها اجازه صحبت بدهید سپس حرف خودتان را ادامه دهید .گاهی اوقات افراد درون گرا نسبت به برون گراها، هراس داشته و ساکت می شوند، نگذارید چنین اتفاقی بیفتد.


چطور می توان مطمئن تر به نظررسید؟

چطور می توان مطمئن تر به نظر رسید؟

1-     ارتباط چشمی برقرارکنید

افراد مطمین وبا اعتماد به نفس به چشمان شما نگاه می کنند .به افرادهنگامی که با آنها صحبت می کنید، نگاه کنید.ارتباط چشمی برقرارکنید.ارتباط برقرارکنید.این کاردرجاهای  مختلفی کاربرد داردازجمله وقتی دونفربا  یکدیگرصحبت می کنند یا هنگامی که دریک مصاحبه  ی شغلی حضوریافتید ویادریک سخنرانی عمومی با مخاطبان گسترده ای  حضوردارید.

 

2-      خوب نفس بکشید.

اغلب ماهنگامی که عصبی هستیم نفس خود را نگه می داریم .این باعث می شودکه  ماحتی بیشترعصبی شویم .با تنفس های آرام ، عمیق ومرتب به خود آرامش دهیدوا عتماد به نفس خود را بالاببرید.خیلی از افراد نفس می کشند وسپس آن رانگه می دارند .اطمینان حاصل کنید که نفس خود را به بیرون می دهید .دم ، بازدم ، جریان تنفس خود را بصورت دم و بازدم کنترل کنید.

 

3-      یادآوری لحظات خوب

لحظاتی را که اعتماد به نفس داشته اید خوشحال بودید و احساس خوبی داشتید را به خاطر بیاورید. اوقاتی راکه با موفقیت پشت سرگذاشتید را به یاد آورید.این خاطرات رادرذهن خود زنده کنید و آن را مرور کنید .در مورد آنها بادیگران صحبت کنید.با این کارشما اعتماد به نفس و اطمینان را تمرین خواهیدکرد و مطمین تر به نظر خواهید رسید.لبخندی روی لبانتان خواهدنشست و احساس بهتری خواهید کرد و بهتر به نظر خواهید رسید.

 

 

4-     لبخند بزنید و بخندید

ممکن است  لبخند زدن امرپیش پا افتاده ای به نظربرسد اماتفاوت عمده ای راموجب می شود .به افرادی که اعتمادبه نفس بالایی دارند نگاه کنید ، آیا آنها لبخندمی زنند یا اخم می کنند؟آنها لبخند می زنند.اگر شماهم لبخند بزنید مطمین تربه نظرخواهید رسید .یکی از موارد اعتماد به نفس برای خانم ها درموقعیت های اجتماعی این است که هنگامی که فرزند خود را برای تفریح به پارک می برد با یک لبخند کوچک به یک خانم غریبه باعث دوستی صمیمانه ی آنها می شود واین مساله ی بسیارکوچک می تواند زندگی را تغییردهد .یک لبخندمی تواند تغییری عجیب ایجاد نماید.تصویری ازاعتماد به نفس رادر خود ترسیم کنید که درآن شما لبخند می زنید ومردم شما را بسیار با اعتماد به نفس می پندارند.

 

5-      راحت و مناسب  خودتان و هم مناسبتی که قرار است درآن حضوریابید ، لباس بپوشید.

بسیار اغواگرایانه است اگربخواهید برای لباس پوشیدن ازدیگران تقلیدکنید، به خصوص وقتی که احساس راحتی نمی کنید این کار راانجام ندهید. آنچه راکه درآن احساس خوبی دارید، بپوشید.چیزی را که درآن احساس  راحتی می کنید، بپوشید.دراین صورت هم احساس اعتماد به نفس خواهید داشت وهم مطمین وبا اعتماد به نفس به نظرخواهید رسید . دراین صورت شما خیلی راحت ترحرکت می کنید ودیگران هم کمتر دچارحواس پرتی خواهند شد .گاهی اوقات نگرانی درمورد مانتوی کوتاه ، شلوارتنگ ویاکفش های پاشنه بلند موجب متزلزل شدن اعتاد به نفس شماخواهد شد .چرا؟ چون شما انرژی زیادی را برای نگرانی درمورد این چیزها صرف کرده اید ودیگر راحت به نظر نمی رسید و نمی توانید با دیگران ارتباط برقرارکنید احساس راحتی کنید تا اعتماد به نفس داشته باشید.

 

6-       فضایی رابرای خود اختیارکنید.

هنگامی که ایستاده اید ویا نشسته اید فضایی رابرای خود اختیارکنید .افراد با اعتماد به نفس ازاین که دیده شوند ، هراسی ندارند .آن ها فضایی را دراختیار می گیرند چه درجلسه ،  یا دریک مصاحبه ی شغلی ، منتظر بودن در ایستگاه اتوبوس ویا صحبت در معرض همگان .هنگامی که افراد عصبی هستند معمولا پاهای خود را اطرافشان جمع می کنند، شانه های  خود رامی اندازند وخودشان راجمع می کنند، انگار خیلی معذب هستند .برای خود فضایی اختیارکنید و مطمئن ظاهرشوید.

 

7-  راست بایستید

بسیار راحت می توان شانه ها را انداخت ، خود راجمع کرد وکوتاه نشان داد .برخی خانم ها ،  برای مثال ، این کاررا با انداختن همه ی وزنشان روی یک پا ، انجام می دهند . روی دوپای خود با یستید .تمام قد بایستید.برخی ازمردان قد بلند برای این که کوتاه تربه نظربرسند ، شانه ها وسرشان را می اندازند .این کارراانجام ندهید .تمام قد بایستید .اگرنگرانید از این که رعب آوربه نظربرسید، بنشینید وبا دیگران صحبت کنید و یا کمی عقب تر بایستید تا شخص دیگر مجبور نشود از زاویه ی تندی به شما نگاه کند .

چطور می توانید با جدیت رفتار کنید و احترام را از آن خود نمایید ؟

چطور می توانید با جدیت رفتار کنید و احترام را از آن خود نمایید ؟

چنانچه می خواهید توسط دیگران جدی گرفته شوید با خود و عقایدتان با احترام رفتارکنید.نکات زیر  به شما کمک می کند تا  دیگران شما را جدی تلقی کنند و قابل احترام باشید.

 

1-   صدای شما ، کلمات وحتی حرکات غیرکلامی شما باید همگی یک پیام داشته باشد .

اگر شما مطلبی را واضح ولی با صدایی لرزان و ترسان و بدون تماس چشمی ،بیان کنید ، بسیار بعید به نظر می رسد که مخاطبان به آنچه می گویید ، باور پیدا کنند .بلکه باید مطمئن شوید صدایتان محکم با کلمات قاطع و حرکات استوار ، همه را باهم در یک زمان دارا هستید .

 

2-  وقتی چیزخوشایندی وجود دارد، لبخند بزنید، درغیراین صورت نیازی نیست .

برخی از افراد حتی هنگامی که عصبانی هستند، لبخند می زنند و به نظرمی رسد آنها  هنگامی که عصبانیت خود را نشان می دهند می خواهند دیگران را ناراحت نکنند.در این مورد نیز مردم احساسات شما را جدی نخواهند گرفت . مطمئن شوید که حالت صورت شما با احساسی که می خواهید منتقل کنید مطابقت کامل داشته باشد به عنوان مثال اگر می خواهید قاطعیت چیزی را بیان کنید حالت صورت شما باید این قاطعیت را نشان دهد و اگر خوشحالی و وضع خوشایندی را بیان می  کنید ، باید لبخند بزنید.

3-  اسم را به طورکامل بیان کنید :

اسامی مخفف ، بطورمثال فاطی به جای فاطمه مانند  اسم یک بچه به نظرمی رسد این کارباعث کاهش جدیت به خصوص وقتی که شخصی درمحیط کاری و یا تجارت با شما در تعامل است می شود.از اسم کامل استفاده کنید: فریدون به جای فری ، اسماعیل به جای اسی .

 

4-  صدای خود را کنترل کنید : صدا باید عمیق باشد و توام با قاطعیت  باشد.

سعی کنید تعداد دفعاتی را که صدایتان در آخرجملات بالا می رود، کاهش دهید(مگر این که سوالی می پرسید).بالا بردن صدا در آخر جمله به منزله ی عدم اطمینان ازآنچه می گویید است ، و یا اینکه به منزله ی این است که شما بسیار جوان و خام هستید. وقتی صدایتان بالا می رود نظرات شما چندان مورد احترام مخاطبان واقع نمی شود.

 

5-  تسلیم نشوید.

اگر چیزی را بیان کردید، مثلا در یک جلسه ، که از سوی شخص دیگری به چالش کشیده شد، سریع عقب نشینی نکنید و ساکت نشوید.

این موقعیت می تواندباعث شود تا شما روی تصمیم خود بایستید و دیگران را متقاعد کنید که شما درست می گویید .  این چالش فرصتی است که به شما این امکان را می دهد تا شواهد بیشتری فراهم آورید و نظرات و عقاید خود را اثبات کنید .این کار باعث کسب احترام خواهد شد. عقب نشینی کردن باعث می شود که شما ضعیف به نظر برسید(مگر این که ، البته ، عقب نشینی شما  به خاطر این است که   اشتباه می کنید و خیلی مودبانه این را بیان می کنید). به بیان نکات خود اشتیاق نشان دهید این کار باعث کسب احترام می شود.

 

6-  حس شوخ طبعی داشته باشید و به خود بخندید.

اگر همواره خود را جدی بگیرید ، اگر با مسایل شخصی برخورد کنید، اگر نتوانید به اشتباهات خود اقرار کنید و به آنها بخندید، ممکن است ، احترام مردم را از دست بدهید.کسی که اعتماد به نفس دارد می تواند به اشتباهات خود بخندد و قسمت جالب و خنده دار زندگی را ببیند .به خودتان بخندید آنگاه خواهید دیدکه بسیاری ازمردم به شما احترام می گذارند.

 

7-( نه ، متشکرم) این واژه را مودبانه به کارببرید و برای خود مرزهایی داشته باشید.

بله گفتن به همه ی تقاضاها  و خواهش ها ، به طور خودکار موجب کسب احترام از سوی دیگران نمی شود .این کار باعث می شود که شما جدی گرفته نشوید وبه عنوان یک خانم و آقای (بله قربان ) مورد توجه دیگران قرارگیرید.برعکس اگرشما تقاضاهای نامناسب و غیر معمول را نپذیریذ  وبگویید " نه متشکرم" البته بسیار مودبانه ، آن گاه صاحب احترام خواهید شد. به دیگران اجازه ندهید شما را به گفتن " بله " مجبور سازند به خصوص وقتی که شما احساس می کنید باید بگویید( نه ، متشکرم ) .